søndag, oktober 04, 2015

At fremme noget skævt...


På alle måder er Teo et klassisk eksempel på infantil autisme. Han scorer dårligt på alle tre områder, kommunikativ, social samspil og stereotypt adfærd. Kognitivt er han år bagefter hans faktiske alder på flere områder. Men så er det på andre områder han er foran andre jævnaldrende. I det her tilfælde er det, at han er god til bogstaver og tal.

Lige nu tegner han bogstaverne. Han kan endda også sætte dem op i næsten den rigtige rækkefølge, og kan veksle mellem store og små bogstaver. Tallene har han også styr på at tegne/skrive dem rigtigt. Han har nok en slags forståelse for at sammensætte bogstaver afgiver en funktion. Han kan skrive sit navn. Men jeg er ikke helt hundrede på, at han ved de tre bogstaver repræsenterer ham. Men jeg tror, at han har en god fornemmelse af at netop de tre bogstaver er vigtige. Takket være alle de timers videokikkeri på youtube. Han ser næsten kun videoer med ABC sange og lege.

Jeg er da stolt, men det giver et unægteligt noget skæv udviklingsprofil hos et barn. Jeg ville ønske at det er helt linært, som det var for Max. Men jeg vil da gøre hvad jeg kan for at fremme motivationen hos ham, for skriftsproget er jo trods et slags sprog. Måske når man ind til ham ad den vej? Måske kan han nå ud til os ved at sammensætte bogstaverne. Han kan fortælle mere om ham selv ad denne vej. Det er måske et skridt nærmere fra at være total non verbal til bare at kommunikere lidt. Håbet er lysegrønt herhjemme.


2 kommentarer:

You might also like:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...