torsdag, april 25, 2013

Den anden "hobby"

Ja, hvis man kan kalde det sådan. Jeg løber, sådan for alvor. Jeg er startet på en løbeskole herude i Tranbjerg, og følges sammen med en der er på samme niveau. Det er så 3. uge jeg er i gang med det, jeg har indtil videre løbet med 3 gange om ugen på absolut kravle-før-du-kan-gå program. Den første uge var jeg ved at dø af elendig kondition og mælkesyrer i benene. Tro mig, jeg havde så ondt og var parat til at kvæle alle der sagde at man skulle overvinde det, og at det føles godt bagefter. Det gør det EDERMAME ikke, løgnere hele bundtet. Jeg var konstant pæonlilla på turene og sidestik kom som perler på snoren. Jeg kunne knapt løfte fødderne 10 cm over jorden.
Nu på den 3. uge vil jeg godt sige, at jeg ikke længere er lilla i hovedet af iltmangel, nærmere lettere gasblå. Men har jeg det bedre bagefter? Tjo... Det vil jeg godt sige nu, at jeg ikke besvimer ned i sengen efter løbeturen. Jeg ser et lille flakkende lys for enden af tunnelen af min ambition om at løbe 5 km i år. Det er et stort skridt for mig.
Jeg ville ikke kunne gøre det uden opbakningen fra baglandet, og ikke mindst den person som jeg laver løbeaftaler med. Vi er på samme trin i kravle-stadiet, så det er rart at have en man kan løbe efter/være følgevogn for. For jeg ville ikke kunne gøre det selv, jeg er slet ikke lonewalker når jeg dyrker sport. Det har jeg ikke disciplin til. Så det er håb om at jeg kan gennemføre et 5 kms løb til sommer, som jeg skrev om her og det vil jeg altså rigtig gerne holde. Hep på mig, ik! I kan følge med på Endomondo. Jeg hedder Elisa Madsen derinde.

 
 
Det er min bedste tid indtil videre, husk nu at når sådan en som jeg løber, så lunter jeg faktisk mere og holder gå-pauser.

Her er en liste over jeg har lært...

  • Træk vejret! Ellers får du kvalme og dit ansigt bliver lidt for lilla at se på.
  • Drik lidt vand før løbet. Det mindsker risiko for hovedpinen.
  • Brug ordentlig løbesko, det gør ondt på fødderne hvis skoene er for store (jeg skal have købt nye)
  • Der r en grund til at løbetøj er lavet af brandfarlige materialer og glider rundt som en ål, de er svedabsorberende. Men det er træls at bluserne kravler op og afslører røven og vommen i frit dressur. Jeg løber og hiver ned i blusen samtidigt. Fuldstændigt åndssvagt.
  • Pyt med at du er den sidste, det er dine egne grænser der skal overvindes.
  • Drik vand bagefter, du er tørstig som en bæst.
  • Vej dig ikke de første uger. Det er deprimerende.
  • Få dig en god sportbh. Ellers får du lange bananer. Seriøst ment.

 

4 kommentarer:

  1. Jeg elsker sådanne indlæg! Og har dyb respekt for folk, der kommer i gang og har et mål de forfølger! Jeg er helt sikker på, at du får løbet 5 km til sommer - det kan du sagtens!! Men ja - køb nye sko - hellere i går end i dag - det andet duer ikke. Og så lad være med at lade dig fuldstændig styre af et program - har du gode ben og ilt tilbage, så løb lidt mere end du går - og omvendt. Det vigtigste er at komme ud hvar 2. - 3. dag og få rutinen med at svede og feel good bagefter :-)

    God vind!

    Kh. Mette

    SvarSlet
  2. Hvor er du bare sej! Bliv ved! Hep hep - Helle (som burde følge dit eksempel!)

    SvarSlet
  3. Det er da godt Elisa.
    Jeg løber også men er blevet lidt slap på det i det sidste stykke tid:-)

    SvarSlet

You might also like:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...